مدیریت احساسات با این روش‌ها - مرکز روانشناسی و روانپزشکی برگ سبز
کنترل احساسات

مدیریت احساسات با این روش‌ها

مدیریت و کنترل احساسات یکی از مهارت‌های فردی بسیار مهم در طول زندگی است. در طول روز و محیط کار یا خانه، شما  با احساسات مختلفی درگیر می‌شوید که در لحظه اجازه بروز آن‌ها را ندارید. مهارت کنترل احساسات این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید رفتار مناسبی، با توجه به شرایط، از خود نشان دهید.

خشم، عصبانیت، ناراحتی، شادی و … از جمله احساساتی هستند که ما در طول روز با آن‌ها سر و کار داریم. مهارت کنترل احساسات این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم هر کدام از این احساسات را به‌درستی و به‌موقع بروز دهیم.

کنترل احساسات در محیط کار و خانه به این معنی است که ما درک درستی از شرایط و احساساتمان داریم و می‌دانیم که در چه شرایطی باید آن را چگونه بروز دهیم. به عنوان مثال، بروز احساسات شادی و خنده بلند در یک مهمانی که همه می‌خندند، کار درست و منطقی است؛ اما هنگامی که یک روز شلوغ کاری دارید و در راه برگشت، از دست راننده ماشین جلویی عصبانی می‌شوید، بروز خشم و دعوا کردن، کار درستی نیست و لازم است که در این شرایط بتوانید بر احساس خشم خود مسلط باشید.

بسیاری از قتل‌های عمد و غیر عمد، اقدام به خودکشی، درگیری و دعواها، گیر افتادن در دام اعتیاد و … به دلیل این به‌وجود آمده‌اند که فرد در لحظه، درک درستی از احساسات خود نداشته و نحوه صحیح بروز احساسات خود را نمی‌دانسته است. مهارت کنترل احساسات این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم بر چنین احساساتی غلبه کنیم و پاسخ درستی به آن‌ها بدهیم.

در این نوشته از کلینیک روانشناسی برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران، می‌خواهیم به سراغ راهکارهای مدیریت احساسات برویم. مدیریت احساسات یک مهارت اکتسابی است و نیاز به تمرین دارد. با در نظر گرفتن راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، شما می‌توانید مهارت کنترل احساسات را تمرین کنید و در موقعیت‌های مختلف، پاسخ صحیحی به احساسات خود بدهید.

مشاوره و شرکت در جلسات روانشناسی، کمک بسیار بزرگی به مدیریت و کنترل احساسات می‌کند. اگر شما نمی‌توانید احساسات منفی خود، مانند خشم و عصبانیت را به درستی کنترل کنید، بهتر است که حتما از مشاور و روانشناس متخصص کمک بگیرید تا روش‌ های کنترل احساسات را بیاموزید. کلینیک روانشناسی برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران، آماده برگزاری جلسات مشاوره و روانشناسی برای کودکان و بزرگسالان است.

طی کردن مراحل کنترل احساسات

برای کنترل احساسات، از زمانی که حسی را تجربه می‌کنید تا زمانی که با توجه به احساس خود عمل می‌کنید، ذهن شما باید چند مرحله مشخص را بگذراند تا بتوانید پاسخ مناسبی برای احساسات خود داشته باشید. بسیاری از افراد بدون آن که مراحل کنترل احساس را طی کنند، دست به عمل می‌زنند و اقدامات هیجانی انجام می‌دهند که بعدها موجب پشیمانی آن‌ها می‌شود. برای کنترل احساس، شما باید چهار مرحله اساسی را طی کنید:

آگاهی از احساسات و موقعیت

برای آن که احساسات خود را کنترل کنید، لازم است که از موقعیتی که در آن قرار دارید و احساسی که در آن لحظه دارید، آگاهی داشته باشید. سعی کنید در ابتدا به دنبال این باشید که در این لحظه دقیقا چه حسی دارید؛‌ سپس برای احساس خود نام بگذارید و میان آن‌ها تمایز قائل شوید؛ یعنی بتوانید متوجه تفاوت احساس غم یا خشم در لحظه باشید.

ریشه‌یابی علت احساس

بعد از این که توانستید احساسات خود را شناسایی کنید، نوبت به آن می‌رسد که دلیل اینکه در این لحظه چنین احساسی را دارید، پیدا کنید. در این مورد با خود صادق باشید. به عنوان مثال، اگر از صحبت کسی ناراحت می‌شوید، در ابتدا باید بین اینکه از شنیدن چنین حرفی خشمگین هستید یا ناراحت، تمایز قائل شوید. سپس برای درک احساس خود، با خود صادق باشید و

کنترل احساسات

بپذیرید که حرف شخص مقابل، شما را ناراحت کرده است و سعی در سرکوب کردن احساسات خود نداشته باشید.

پیدا کردن راه حل

بعد از آن که ریشه احساسات خود را پیدا کردید، نوبت به آن است که به دنبال راه حلی مناسب برای بروز احساسات خود باشید. در این بین ممکن است که شیوه فکر کردن خود را تغییر دهید و از دید یک فرد بیرونی به ماجرا نگاه کنید. تمام راه حل‌هایی در لحظه به ذهنتان می‌رسد را به‌خوبی بررسی کنید؛ اما عجولانه اقدام نکنید.

عمل کردن و بروز احساسات

در مرحله آخر، نوبت به آن است که از بین راه حل‌های موجود، یکی را عملی کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید راه حلی را انتخاب کنید که ریسک کمتری داشته باشید و بعدها نسبت به آن پشیمان نشوید؛ پس اگر زیادی هیجانی هستید یا تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرید، بهتر است که قبل از عمل کردن، کمی مکث کنید.

بسیاری از اختلافات و مشکلات بین زوجین، به دلیل نداشتن مهارت کنترل احساسات یکی از زوج‌هاست. در جلسات زوج درمانی، زوج درمانگر به آموزش این مهارت‌ها نیز می‌پردازد و به زوج‌ها میاموزد که چگونه احساسات خود را کنترل کنند و به موقع بروز دهند. زوج درمانی یک روش درمانی و تکنیک مشاوره است که به شما کمک می‌کند تا تعارضات و مشکلات بین خود و همسرتان را به درستی حل کنید.

روش‌ های کنترل احساسات

علاوه بر مراحل بالا، تمرینات و روش های کنترل احساسات نیز می‌تواند در طولانی مدت به مدیریت احساسات شما کمک کند. در ادامه برخی از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم:

پذیرفتن احساسات

یکی از روش‌هایی که به مدیریت و کنترل احساسات ما کمک می‌کند، پذیرفتن احساسات است. بسیاری از افراد سعی در انکار احساسات خود دارند و هیچگاه به طور واقعی، با احساسات خود مواجه نمی‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که شناسایی احساسات و اقدام موثر در جهت آن، عملا غیرممکن باشد.

به عنوان مثال، فردی را تصور کنید که به دلیل فشار کاری زیاد، دچار استرس و اضطراب شده است؛ اما این احساس را نادیده می‌گیرد و سعی در فراموشی آن دارد؛ زیرا باور دارد که اضطراب و ترس نشانه ضعف است و فرد باانگیزه و قوی، دچار این احساسات نمی‌شود. اما باید بدانید که انکار و نادیده‌ گرفتن احساسات، باعث قدرتمند شدن بیشتر آن‌ها می‌شود و در نهایت این احساسات خود را به شیوه نادرستی بروز خواهند داد.

مدیریت احساسات

سرزنش نکردن خود

یکی دیگر از مواردی که در مواجهه با احساسات مثبت و منفی باید در نظر داشته باشید، این است که نسبت به احساسات خود بی‌طرف باشید و برای آن که در لحظه‌ای به خصوص، احساسی را تجربه می‌کنید، خود را سرزنش نکنید.

در لحظه اول مواجهه با احساسات خود، نباید به دنبال درست یا غلط بودن آن احساس باشید. به عنوان مثال، شرایطی را تصور کنید که در مجلس

ختم یکی از عزیزانتان حضور دارید و یک آن تصور می‌کنید که شما احساس ناراحتی و غم ندارید. در این لحظه نباید شروع به سرزنش کردن خود کنید که چرا چنین احساسی را تجربه نمی‌کنید؛ زیرا در بسیاری از موارد، واکنش‌های دفاعی ما باعث می‌شود که احساساتمان کمی متفاوت بروز پیدا کنند.

مراجعه به روانشناس و شرکت در جلسات روانشناسی، به کنترل و مدیریت احساسات شما کمک می‌کند. امروزه بسیاری از افراد برای غلبه بر احساسات خود و بروز صحیح آن‌ها، هفته‌ای یک روز با روانشناس خود ملاقات می‌کنند.

همدلی کردن

یکی از مواردی که به کنترل احساسات کمک می‌کند، همدلی کردن است. قطعا برای شما هم پیش آمده است که در مدرسه یا محل کار، لحظات احساسی را تجربه کنید. در این بین، برخی از افراد با شما همدلی می‌کنند سعی می‌کنند که موقعیت شما را درک کنند. چنین افرادی به کنترل و مدیریت احساسات شما کمک می‌کنند و فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که به‌راحتی و بدون ترس از قضاوت، احساسات خود را بروز دهید.

سعی کنید در مواجهه با احساسات مثبت و منفی دیگران نیز همدلی داشته باشید و محیطی را در خانه، محل کار یا جمع دوستانه خود به وجود آورید که افراد توانایی ابراز احساسات خود را داشته باشند. چنین جمع‌هایی به همه شما کمک خواهد کرد تا درک دقیق‌تری از احساسات خود داشته باشید و بهتر آن‌ها را مدیریت و کنترل کنید.

زندگی در زمان حال

فکر کردن به اشتباهات گذشته یا اتفاقات آینده باعث می‌شود که شما دچار استرس و اضطراب شوید. این موضوع روی کنترل احساسات شما تاثیرگذار است و مدیریت چنین احساساتی را بسیار سخت خواهد کرد. برای کنترل و مدیریت احساسات مثل اضطراب، ترس، خشم و … بهتر است که تنها روی زمان حال متمرکز باشید و به اتفاقات گذشته یا اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهند، فکر نکنید.

کنترل خشم یکی از مهارت‌های اساسی است که همه ما باید در زندگی بلد باشیم. کنترل خشم جزو مهارت‌های مدیریت احساسات است. اگر فرد عصبی‌ای هستید و کنترل خشم برای شما دشوار است، بهتر است هرچه سریع‌تر و قبل از آن که اتفاق تلخی رخ دهد، این مهارت را بیاموزید. شرکت در جلسات مشاوره یا گروه درمانی می‌تواند به شما در کنترل خشم و یادگیری این مهارت کمک کند. کلینیک روانشناسی برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران، این امکان را برای شما فراهم کرده است که در محیطی امن و آرام، در جلسات روانشناسی شرکت کنید. روانشناسان ما از جدید‌ترین متدهای روز برای آموزش کنترل احساسات و مدیریت خشم استفاده می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا