راهکارهایی برای حفظ سلامت روان در محیط کار - مرکز روانشناسی و روانپزشکی برگ سبز

راهکارهایی برای حفظ سلامت روان در محیط کار

سلامت روان در محیط کار یکی از مفاهیم بسیار مهمی است که در دنیای امروز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. از آن جایی که ما بیشتر زمانمان در روز را در محیط کار و اداره می‌گذرانیم، سلامت روان در محیط کار اهمیت بسیار زیادی دارد.

حجم کاری زیاد، استرس زیاد کاری، همکاران مشکل‌ساز، درگیری با مدیر، نبود شرایط مناسب در محیط کار و … از جمله مواردی است که سلامت روان ما را در محیط کار تهدید می‌کنند و باید به دنبال رفع این موارد در محیط کارمان باشیم. امروزه شرکت‌های بزرگ در دنیا به دنبال ایجاد محیطی بهتر و سالم‌تر برای کارکنان خود هستند؛ زیرا باور دارند که در صورتی که سلامت روان و سلامت فیزیکی کارمندان بهتر باشد، بازدهی آن‌ها برای کار نیز بیشتر می‌شود.

در بسیاری از موارد، شرکت شرایطی را فراهم می‌کنند تا افراد بتوانند در مورد مشکلات کاری خود صحبت کنند و به دنبال حل آن مشکلات است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و توسعه یافته نیز امکان مراجعه به روانشناس و روانپزشک را برای کارمندان خود فراهم کرده‌اند.

سلامت روان در محیط کار به قدری مهم است که به عنوان یکی از شاخصه‌های بهداشت محیط کار شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید شرکتی پویا‌تر و پربازده‌تر داشته باشید، لازم است که شرایطی را به وجود آورید که کارمندان شما بتوانند در آرامش به کار خود ادامه دهند.

با این وجود، همه شرکت‌ها و محیط‌های کار این شرایط را ندارند؛ برای آن که بتوانید سلامت روان خود را در محیط کار حفظ کنید و از استرس و اضطراب‌های کاری دور باشید، لازم است که برخی موارد و تکنیک‌ها را رعایت کنید.

در این نوشته کلینیک روانشناسی برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران، می‌خواهیم به سراغ راهکارهایی برای حفظ سلامت روان در محیط کار برویم. اگر شما هم شرایط پر استرسی را در محیط کار خود تجربه می‌کنید یا به عنوان یک مدیر مشغول فعالیت هستید، توصیه می‌کنیم در ادامه این نوشته با ما همراه باشید تا به کمک این راهکارها بتوانیم محیط کار بهتر و پویاتری ایجاد کنیم.

کلینیک روانشناسی برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران، امکان برگزاری جلسات روانشناسی بزرگسالان را در محیطی امن و آرام و با کمک روانشناسان متخصص و حرفه‌ای دارد. اگر شما هم به خاطر استرس‌های ناشی از کار نیاز به مراجعه به روانشناس دارید، می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

چند راهکار برای حفظ سلامت روان در محیط کار

اگر در محیط کار بیش از حد خسته هستید، منزوی و حواس پرت می‌شوید و تمرکز کردن برای شما دشوار است، اگر بیش از اندازه غرق کار می‌شوید و به جنبه‌های دیگر زندگی نمی‌رسید، اگر شما یا همکارانتان خیلی زود عصبی می‌شوید و پرخاش می‌کنید، اگر به دلیل فشار کاری خیلی کم می‌خوابید باید گفت که احتمالا سلامت روان شما به شدت تهدید می‌شود و لازم است که برای حفظ سلامت روان در محیط کارتان اقدامات لازم را انجام دهید.

بسیاری از ما، زمان زیادی از روز را در محل کار و در کنار همکاران و دیگر کارکنان می‌گذارنیم و قطعا محیط و حال‌وهوای محل کارمان روی روحیه ما نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ از این رو بسیار مهم است که به سلامت روان در محیط کار اهمیت دهیم تا بتوانیم ساعات کاری پربازده و سالمی را در کنار یکدیگر تجربه کنیم. در ادامه، چند راهکار برای حفظ سلامت روان در محل کار را معرفی می‌کنیم. امیدواریم با رعایت این موارد، محیط بهتری را برای کار داشته باشید.

صحبت درباره احساسات

قطعا ممکن است در برخی از روزهای سال، مثل ماه‌های اخر سال، فشار کاری شما خیلی زیاد باشد. حجم زیاد کارهایی که تا قبل از پایان کار باید انجام دهید یا پروژه‌ای که زمان کمی برای اتمام آن دارید قطعا فشار زیادی به شما وارد می‌کند و ممکن است بیش از اندازه خسته شوید. برخی از مسائل و اتفاقات در زندگی مثل بیماری یکی از اعضای خانواده یا یک دعوای خانوادگی نیز می‌تواند روی حس و حال شما در محل کار تاثیرگذار باشد.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد در محیط کار با آن روبه‌رو هستند، فقدان دوست یا همکار برای صحبت از ناراحتی‌ها و مشکلات زندگی است. سعی کنید که در محیط کار روابط صمیمانه‌ای با همکاران خود ایجاد کنید و از مشکلات و ناراحتی‌های خود صحبت کنید. صحبت درباره ناراحتی‌ها و مشکلات کمی دشوار است؛ اما اگر همکاری دارید که می‌توانید با او صمیمی‌تر باشید، این کار را انجام دهید و ناراحتی خود را بروز دهید و آن را نشانه ضعف نبینید. اگر چنین شرایطی برای شما فراهم نیس، حداقل درباره مشکلات کاری خود با دوستان و اعضای خانواده صحبت کنید.

شیوع ویروس کرونا علاوه بر تاثیراتی که روی سلامت جسمی و فیزیکی ما داشت، سلامت روان خانواده‌ها، به خصوص کودکان و نوجوانان، را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و پیامد‌های منفی برای سلامت روان افراد به دنبال داشته است؛ در بسیاری از کشورهای اروپایی، مصرف قرص‌های ضدافسردگی در دوران پاندمی کرونا، چند برابر شده است. از این رو بسیار مهم است که در این دوران، توجه ویژه‌ای نسبت به سلامت روان افراد در خانه داشته باشیم.

ورزش و انجام فعالیت‌های فیزیکی

یکی دیگر از مواردی که به ارتقای سلامت روان در محیط کار می‌تواند کمک کند، ورزش و انجام فعالیت‌های فیزیکی است. ورزش کردن لزوما به معنی رفتن به باشگاه و انجام تمرین‌های سنگین نیست؛ بلکه می‌توانید با انجام چند حرکت کششی ساده و پیاده روی و جلوگیری از نشستن طولانی مدت، حس و حال بهتری را در محیط کار خود تجربه کنید. انجام فعالیت‌هایی که به آرامش ذهنی شما کمک می‌کند، مثل یوگا، نیز می‌تواند در محیط کار بسیار مناسب باشد.

برای آن که حس و حال بهتری در محیط کار خود ایجاد کنید، می‌توانید این ورزش‌ها را به صورت گروهی و با همکاران خود انجام دهید. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ مثل گوگل و فیسبوک، اتاق‌های کوچکی مخصوص تمرین و ورزش در محیط کار فراهم کرده‌اند تا کارمندان بتوانند زمانی از روز را در آن‌ جا به ورزش و فعالیت بپردازند. اگر چنین شرایطی در محیط کار شما فراهم است، حتما از آن استفاده کنید و خیلی زود متوجه تاثیر آن خواهید شد.

اهمیت به تغذیه

تغذیه و خوراک شما از جمله موارد بسیار مهمی است که نه تنها روی سلامت فیزیکی و جسمی شما تاثیرگذار است که حتی روی سلامت روان شما نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. اگر وعده غذایی را در محیط کار می‌خورید، سعی کنید انتخاب‌های سالمی برای آن وعده داشته باشید و به فست فود و اسنک اکتفا نکنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید حین کار تنقلات بخورید، تنقلات سالم‌تر مثل میوه و سبزیجات را جایگزین تنقلاتی مثل چیپس و پفک کنید.

برقراری ارتباط سالم

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید برای ارتقای سلامت روان در محیط کار انجام دهید، برقراری ارتباط سالم و موثر با دیگر همکارانتان هست. اینکه تنها در محیط کار برای خود کار کنید و با دیگران رابطه صمیمی نداشته باشید باعث می‌شود که اوقات زیادی از روز را به‌تنهایی بگذرانید. این موضوع، به مرور زمان باعث می‌شود که دچار افسردگی شوید.

سعی کنید با همکارانتان ارتباط صمیمی و سالمی برقرار کنید و وقت‌های استراحت را با یکدیگر بگذرانید. این کار نه تنها باعث ارتقای سلامت روان شما می‌شود، بلکه به انجام کار گروهی و تیمی هم کمک می‌کند و باعث بالا رفتن بازدهی کاری شما می‌شود.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها سعی می‌کنند تا شرایطی را فراهم کنند تا افراد در اوقات بیکاری و زمان استراحت با یکدیگر باشند. به عنوان مثال، محلی را برای نشستن و گفتگو با یکدیگر در نظر می‌گیرند یا سرگرمی‌هایی مثل بازی‌های ویدیویی و بازی‌های فکری را برای کارمندان خود فراهم می‌کنند.

کمک خواستن از یکدیگر

یکی از مواردی که باعث ارتقای سلامت روان در محیط کار می‌شود این است که شرایطی را به وجود آورید که بتوانید از همکاران خود کمک بخواهید. قطعا هیچ کسی در دنیا وجود ندارد که کامل باشد و از عهده همه کارها بر بیاید. حتی متخصص‌ترین افراد در حوزه کاری شما هم در برخی از موارد نیاز به کمک دیگران دارند. پس بدون خجالت و ناراحتی در صورتی که با مشکلی روبه‌رو شدید، از همکاران خود کمک بخواهید. گاهی اوقات نگاه شخص دیگر به مسئله به حل سریع‌تر آن کمک می‌کند.

استراحت و زمانی برای خود

مهم نیست که در طول روز چقدر کار دارید، حتما سعی کنید زمانی را به خودتان اختصاص دهید. بسیاری از افراد به قدری در شغل خود غرق می‌شوند که خود را به طور کلی فراموش می‌کنند؛ این موضوع باعث می‌شود که هرچقدر هم از نظر شغلی موفق شوند، اما از زندگی خود راضی نباشند و دچار افسردگی شوند. در طول روز حتما زمانی را به خود اختصاص دهید و استراحت کافی را فراموش نکنید.

اگرچه وقتی مشغله کاری شما زیاد باشد، اختصاص زمانی برای خود کمی دشوار می‌شود؛ اما می‌توانید با کارهای ساده مثل نوشیدن قهوه قبل از رفتن به سر کار در کافه مورد علاقه، پیاده روی تا محل کار و امتحان کردن مسیرهای جدید، کتاب خواندن در مسیر یا تماشای فیلم مورد علاقه در اوقات استراحت بین کاری، زمانی از روز را به خود و علایقتان اختصاص دهید.

همچنین توجه داشته باشید که شما نیاز به استراحت دارید. هیچگاه تمام وقت خود را صرف شغل خود نکنید و سعی کنید حتما آخر هفته‌ها را از فضای کاری دور باشید و آن را به همراهی با خانواده و دوستان خود اختصاص دهید.

کنترل و مدیریت استرس

استرس و فشار کاری از آن دسته مواردی است که سلامت روان شما را در محیط کار به شدت تهدید می‌کند. قطعا همه ما اوقات کاری پر استرس را تجربه کرده‌ایم و استرس در محیط کار امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما با انجام تکنیک‌ها و تمرین می‌توانیم از استرس کاری خود بکاهیم و آن را مدیریت کنیم. تکنیک‌هایی مثل مدیریت زمان، تکنیک‌های تنفسی، اولویت دادن به کارها و … از جمله تمرین‌هایی است که به کاهش استرس شما کمک می‌کند. 

با آموزش این تکنیک‌ها می‌توانید مراقب سلامت روان خود در محیط کار باشید. بسیاری از شرکت‌ها، کارگاه‌هایی برای مدیریت زمان و مدیریت استرس برای کارمندان خود برگزار می‌کنند تا این تکنیک‌ها را آموزش دهند. اگر شرایط کاری پراسترسی دارید، می‌توانید از مدیر یا سرپرست مجموعه خود بخواهید که چنین کارگاه‌هایی را برای شما در نظر بگیرند.

استرس در محیط کار از جمله مواردی است که سلامت روان شما را تهدید می‌کند. یکی از مهارت‌های بسیار مهم در زندگی که در اغلب موارد به کمک شما می‌آید، مهارت های مقابله با استرس است. همه ما در شرایط گوناگون استرس را تجربه کرده‌ایم. استرس می‌تواند تاثیر منفی روی روند کار ما داشته باشد. برای آن که بتوانیم در شرایط خاص و زمانی که استرس به سراغ ما می‌آید، بهتر عمل کنیم، لازم است که مهارت‌ها و تکنیک های مقابله با استرس را بیاموزیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا